Raivo Palmaru pole just mõttehiiglane, aga tema plaan reklaam ETV-sse tagasi sokutada polegi nii halb nagu mõnele seapeedile paistab.
KUULE, RAIVO, ETV-S ON NIIKUINII REKLAAM SEES!
Muidugi mõtlevad kõik nüüd roosat plekieemaldajat koos kahe inetu roosas särgis mutiga, katkematu menstruatsiooni käes vaevlevat kolme veel inetumat mutti või seda klippi, mis räägib igamehe kusepidamatusest või siis taiest, kus räägitakse mingit juttu, mille kohaselt kaariese teke segab laste sünnitamist. Ent asjad on palju laiemad.
Esiteks – ETVs on reklaam niikuinii sees. Me kõik oleme näinud teatrietenduste treilereid, paraku küll – nagu alati – on seal enamasti suurte riigiteatrite meelelahutuslikud tooted. Lollid muusikalid ja muu saast. Projektiteatrid aga – kes annavad suurema osa kodumaisest kvaliteetlavastustest – jäävad vildakas riigitelevisioonis ilma reklaamita.
See kuradi loogika näib olevat hämmastavalt lihtne – kui sul pole raha, et riputada linn oma etenduse plakateid täis, siis sa oma tükiga ka ETV-sse ei pääse. Kügele mööda festivale, rooma kuivpeldikus, joo vene õlut ja söö oma odavaid auhindu.
NIMEKIRI ASJADEST, MIDA PEAKS REKLAAMIMA
Kas keegi on ETVs näinud raamatureklaami? Pole.
Erinevalt kommertskanalitest, mis reklaamivad viimasel ajal Foolkneri, Vulfi, Nabookovi ja teiste lugejavaenulike skribentide teoseid, siis ETV ei reklaami raamatuid üldse. Kes kurat siis ometi peaks meie luuleraamatuid müüma, Pu?kin vä? ETV peab üle saama oma piiratusest reklaamida ainult eesti klassikalist muusikat, sporti, filme ja teatritükke. Meil on ometi olemas maalikunst, kirjandus ja ajalugu. ETV jaoks on ajalugu muidugi ainult ETV enda ajalugu. Okei. Vaadatav, aga mitte piisav.
Iga vähegi mõtlev hallollus võib viie minuti jooksul koostada pika nimekirja asjadest, mida ETV peaks reklaamima, aga kunagi ei tee – sest kogu aur läheb palagani, poliitika, spordi, uudiste, religiooni ja Reet Linna peale ära. Loodust ja lastesaateid ikka veel näidatakse ja eesti keelt on ka kuulda, selles mõttes võib rahul olla, ka filmid on enam-vähem, aga see on ka kõik.
Sotsiaalselt pädev reklaam on praktiliselt olematu.
MIKS REKLAAMITAKSE ETV-S RIIDEID?
Nii et jämedas joones olen ma Palmaruga nõus, reklaam tuleb avalik õiguslikule ekraanile tagasi tuua, aga mitte selleks, et raha teenida, vaid selleks, et teha seda tööd, milleks see kuradi kanal üldse olemas on.
Muuseas, kõige jälgim reklaam, mida ma ETVs olen näinud, oli üks Kersna ja Kärmase Pealtnägija lõik, mis propageeris kollektsiooni kõige jälgimatest ühiskondlikest probleemidest – rikkurid, sport, kallid autod, maksude mittemaksmine ja ilgelt nõme jutt, lisaks mingi külakurnajate harrastustennise kamm. Ainus põhjus seda Kroonika-Justi lima ajada on ilmselgelt ajakirjanike müüdavus ja vastutustundetus. Mehikesed tahtsid soojale maale ja olid selle eest nõus Meelis Kapstasel leivapalukese hammaste vahelt kiskuma.
Nii ei tohi teha, nõrgemat pole ilus kiusata.
Ma ei räägi üldse varjatud reklaamist, millest paljud saated kubisevad – alates orjatööga toodetud dressipükste vilgutamisest Anu Sääritsa spordisaates.
Sellele eidelikule edvistamisele tuleb ETV-s lõpp teha. Kui inimestel pole moraali – siis vormiriided selga ja sportima või? Avalikõiguslik modelliteenus tuleb päevapealt lõpetada.
Loomulikult ei saa kedagi sportlastest eraldi esile tõsta, kõik nad on esireas hilbukaupmeestele reklaami tegemas.
SPORDIUUDISED ON KURITEGU
Riigitelevisioonis ei tohi ühtki logo näidata – mis sest, et mõni pooletoobine kaltsukaupmees aitab ajupeetusega suusatajat. Aidaku siis televisiooni ka, kui tahab oma kõverikku näidata – või imegu mune. Sportlaste varustuse reklaame mina maksumaksjana kinni plekkida ei taha ja kui see seakeeramine ära ei lõppe, läheb asi kohtusse. Ja sporti ma ka näha ei taha, kindel on see, et sportlased ei too tuntust mitte oma riigile, vaid oma varustuse kaubastajale. See on jälle üks tüüpiline näide, kuidas ühise raha eest Naiki, Adi ja Fila trääni lollidele pähe määritakse. On meil kultuuri ja spordiriiete ministeerium või mis?
See, et probleemi ei nähta või näha ei taheta, näitab, kui orjameelne on ETV ja selle publik. Saab korra majja küll kui tahetakse, Euroopas tubakareklaami ei lubata ja ei näidata isegi vormelite peal. Miks siis peaks ETV, kus mingit reklaami ei tohi näidata, iga päev spordiuudistes seadust rikkuma? Spordiuudistes näeme minuti jooksul rohkem kuritegusid kui politseiuudistes terve nädalaga. Spordi edastamise lõpetamine pole kaotus, vormel kolib Euroopast välja ja mis siis! Kadugu ka murdmaasuusatamine ETVst.
KES MAKSAB KINNI KÄIGU PELDIKUSSE?
Palmaru isik on muidugi eemaletõukav, kuid see ei tee ETV ja reklaami teemast veel süljetopsi. Kui siia juurde arvata saated ideede propageerimise kujul, kõikvõimalikud sõja-, äri, ja lähisida uudised, siis näeme, et tegu on ju reklaamiga. Uudist pole kopika eestki, aga muudkui korrutatakse üht ja sama jama – see, kallikesed, ongi reklaam.
Ma olen päris kindel, et selle loo ilmumise ajaks on ekraanidelt ammu kadunud lood, kuidas Valge maja Iraagi sõja alustamise piinlike valedega vahele jäi. Tõde vilksatab korraks ekraanil, aga vale on sinna nagu tatiga kleebitud.
Teeme asjad lihtsamaks – kõik, mida telekast näidatakse, on reklaam. Kas pedet tehakse reklaamiklipis, muusikavideos, dok- või mängufilmis või uudistes, on ükskõik. Tulemus on üks – perversus levib massidesse. Vahe on ainult selles, et reklaamiminut on kallim kui kultuuriuudiste- või filmiminut. Seega on reklaami lubamine juba sellepärast õigustatud, et aitab reklaamiandjaid koorida. Ainult et reklaamid peavad olem lühemad, allutatud tuhandetele seadustele ja normidele – nii, et keegi neid niikuinii ei vaataks. Selge on see, et vahepeal peab saama külmkapi ja peldiku juurde minna ja selle käigu peab mõni loll kinni maksma.
ALATUD VALED
Põhimõtteliselt ei tohiks olla lubatud muid kommertsreklaame kui need, mis kaupmehi mõnitavad ja röövivad. Igale müügiklipile peab järgnema tarbijakaitse kommentaar. Siiras, pahatahtlik ja õiglane. Umbes nii, et kas sa masturbeerid ka selle käega, millega sa seda sitta ostad? Sama ka kommertskanalites, ei mingit süüdimatut tarbimiskultust. Reklaami ajal üle ekraani kiri – alatud valed.
Isegi reklaami saab inimese moodi teha, hea meelega läheks riigi teenistusse ja korraldaks selle sõnniku nii puhta vuugiga ära, et kulakud ainult iniseksid.