1
Nagu meil siin lihtne elada oleks, nüüd on veel uus mure Taevase Rahu väljakuga kaelas. Hiina kombe kohaselt tapetakse linna keskväljakul üliõpilasi, pilusilmade värk, mis siin imestada. Ega siis igal pool ei hukata peldiku taga nagu meil, vanad kultuurindiaanlased on isegi korvpalliväljakul verd lasknud.
2
Taevase rahu küsimus kerkis üles seoses relvaäriga. Eurooplastele on suhkrutrahvist vähe, tahavad ka hiinlaste relvaraha omale krabada. Ameeriklased aga ei luba, sest hiinlased on ilged sead ja tapavad tudengeid. See et taliban on ka üliõpilasorganisatsioon, on vahepeal meelest ära läinud.
3
Meilt muidugi relväri asjus luba ei küsita, aga ikkagi tuleks heaks kiita. Kõiki suurriikide äriprojekte oleme toetanud, kuidagi imelik oleks nüüd järsku sõrad vastu ajada. Samas: kiita pole ka ilus, sest hiinlaste kottimine hoidis laulva revolutsiooni ajal tiblasid vaos ning siin jäi EÜS seina äärde panemata.
4
Eetikaga on ikka nii nagu kõigi muude heade asjadega – ka eetika on seal, kus meid ei ole. Et mingi olümpiavõitja müüb turul medaleid, et arstirohtu osta, on meile pohhui. Et lapsed tervenevad nagu kärbsed, sest haigekassa raha läheb ametnike palgaks on ju lõppude lõpuks täiesti normaalne.
5
Aga laiaks kitsutud üliõpilased kusagil kuradi Hiinas on järsku eetika. Ja üks relvatehing on ebaeetiline, teised kõik aga nii head ja õilsad, et maksa või surmaga kaubitsejatele peale. Kusjuures hiinlasi on miljard ja seal paar tuhat üliõpilast eest või taga ei ületa isegi ülikooli seinalehe uudistekünnist.
6
Eesti ajalooga on üldse sitasti, eriti lähiajalooga. Mis juhtub kui hakata õigust taga nõudma? Tuleks kedagi karistada, tuleks olla julm, vedada küüditajad ja erastajad kohtusse. Hiljem maha lasta. Täitsa naeruväärne, onju. Samas ei tundu üldse naljaks, kui tuleb millegi eest tänulik olla. Siin on vastuolu.
7
Kui halbade tegude eest ei karistata ega mõisteta isegi avalikult hukka, siis ei ole vaja ka heade asjade eest tänada. Isegi palka pole vaja maksta neile, kes teevad midagi head. Milleks maksta sellistele tegelastele nagu näiteks kirjanikud? Sportlastele teeme muidugi erandi. Sport on õilis – sellepärast.
8
Nii nagu on olemas sisepoliitika ja välispoliitika, nii on Eestis ka sisemoraal ja välismoraal. Eestis võid tappa ja varastada niipalju kui süda lustib. Vahet pole. Aga Hiinas ei tohi üliõpilase peas kõõmakübetki puudutada. Kohe oled sihuke ilge jälgand, et enam ei anta relvaluba ka. Ja padruneid müüakse kallimalt.