Blixa Bargeld ütleb oma Gildis toime pandava etteaste “Rede/Speech” (kõne) kohta, et see on pseudo-teaduslik meelelahutus. Vaatamata tolle määratluse ähmasusele on see täpne. “Rede/Speech’i” kohta võib öelda ka kontsert või teater, aga võib väita ka just vastupidist. Tõenäoliselt on nii, et muusik kuuleb seal midagi helilist ja arhitekt tajub seal midagi arhitektuurset.
Tema tühi paber, mikrofon ja pliiats
Võtame vabaduse öelda, et lava on Blixa Bargeldi tühi paber, mikrofon tema pliiats ja delay aparaat näiteks joonlaud. Tõelise ehitajana loob ta lavale Päikesesüsteemi helilise maketi. Lava suurusele vastava. Taevased mõõtühikud teisendatakse helilisteks intervallideks ja hoomamatu maailmaruum muutub meie meeltele tajutavaks. Selgub, et Taevas keerleb siiski ümber Maa, sest selline on juba meie koordinatsioonisüsteem. Gravitatsiooniväli teeb langevatest tähtedest meile ainsad emotsionaalselt tajutavad taevased objektid.
Blixa Bargeld alustab tühjusest, ehitab üles ühe struktuuri teise järel ja laseb nendel siis laguneda. Ehitamisprotsessidele järgnevad lammutustegevused. Tuleb tunnistada, et lõhutud hooned on romantilised.
Bilxa Bargeldi aine tundub olevat keerulisem substants kui ruum. Kui ruumi kohta võib öelda, et see on surnud, siis aine kohta seda öelda ei julge. Isegi raud ja betoon elavad, rääkimata siis DNA-st. Blixa Bargeld on laborant. Ta tutvustab lähteaineid, segab neid vaatajate-kuulajate silme all kokku ja saab kulda (musta ja punast), või siis ei saa. Kõik sõltub juhusest.
Mida ühist on arhitektuuril muusikaga?
Blixa on esitanud oma “Rede/Speech” projekti umbes 15 aastat. Kordamine on nii intellektuaalse kui ka materiaalse kultuuri alus. Intellektuaalse kultuuri seisukohast on oluline mõistetavus, ja korratavad asjad on mõistetavad. Äritegemisel on oluline, et paberile pandud asju saaks reaalselt teoks teha ehk tegelikkuses korrata. On see nii?
Käesoleva kümnendi algul oli Blixa Bargeldil väga interaktiivne periood, kus muusikat loodi nende muusikast huvitatud inimestele ettemaksete toel ja seda ainult interneti vahendusel. Kõrvale jäeti kõik vaheltkasu teenijad. Muusikahuviline maksis otse muusikutele, need tegid muusika ja saatsid selle otse huvilisele. Netis oli jooksvalt võimalik näha loomisprotsessi. Muusikahuvilistel oli võimalik välja pakkuda omi ideid. Nad võisid osaleda bändi saatva koori koosseisus kontserdil või kontserdil välja jagatud löökriistu mängides.
Mida ühist on arhitektuuril muusikaga? Rütm, meeleolu – ma?oorsus, minoorsus. Kompositsioon. Algus, lõpp. Meeldejäävus. Hingevalu. Ah, ärge jamage – quatsch!
* * *
Varisevad uuselamud ja pahad taburetid
Blixa Bargeld (kodanikunimi Hans Christian Emmerich) on saksa muusik, sündinud 1959 Lääne-Berliinis, praegu elab Berliinis, Pekingis ja San Franciscos. Ta on teinud lava- ja filmimuusikat, esinenud Saksa underground-filmides, pidanud ülikoolides loenguid Spoken Wordi teemal.
Blixa Bargeld on 1980. aastal loodud ansambli Einstuertzende Neubauten (tõlkes “varisevad uusehitised”) vokaalne “põhilammutaja”. Bändi instrumentide arsenal koosneb peale üksiku kitarri ja klahvpilli peamiselt vanarauast, ehitusmaterjalidest, trellpuuridest, suruõhuhaamritest ja iseleiutatud helitekitavatest masinatest. Muuseas, Blixa Bargeld on olnud “kaassüüdlane” bändis Nick Cave and The Bad Seeds aastatel 1983-2003|.
Blixa Bargeldi loomingu algust iseloomustavad paljuski äärmuslik emotsionaalsus ja müra. Tema hilisema perioodi palett on laiem. Ta on inimlik vaatleja, analüüsija, katsetaja. Mõned tunnistavad ainult ta karjääri algul tehtud muusikat. Teised peavad huvitavaks ta hilisemat avarat tegevusvälja.
“Blixa” on Saksa viltpliiatsite tootja kaubamärk. “Bargeld” on saksa keeles sularaha. Bargeld viitab ka Saksa dadaistile Johannes Theodor Baargeldile.