Naljaga pooleks võiks ju öelda, et kõrgtasemel disaintooli tunneb ära selle järgi, kes sellel istub. Aga veidi tõsisemalt lähenedes tsiteeriksin maailmakuulsa disainmööblitootja Fritz Hanseni disainifilosoofia võtmesõnu – disaintool on ajatu ja ajaga seotud, puhas oma ilus, originaalne ning skulpturaalne. Tool isalt pojale.
Fritz Hanseni tehases õmbleb sadulsepp toolile käsitsi naha peale hoolikalt ja käsitsi, nii nagu seda tehti ka pool sajandit tagasi, aga kui tool valmis, siis sõidab meistri juurde robot ja viib tooli lattu. Traditsioonilise käsitöö ja kõrgtehnoloogia koostöö sümboliseerib mõneti ka ajatuks loodud tooli olemust – tippdisaintoote kestvust läbi aegade. Hämmastav on just see, kui palju selliste superdisainerite looming on tegelikult ajast ees. ELKE Mööbel OÜ esindajana Fritz Hansenit külastades sai minu absoluutne disainialane võhiklikkus kinnitust, kui ma pakkusin omast arust ülimoodsa minimalistliku klaasist ja terasest lauakese loomisajaks hilist lähiminevikku – tegelikult tegi Poul Kj¿rholm selle laua juba 1955. aastal.
Soome firma Piiroinen toodab tänaseni Antti Nurmesniemi toole, sh 1960. a Milano Triennale’i jaoks disainitud Nurmesniemi 001 tooli (ehk “Triennale”). Antti Nurmesniemi on tõeline disainilegend ja klassik.
Tippdisaintool on nagu ajamasin, millesse istudes võid vabalt 50 aastat minevikku ja 50 aastat tulevikku sõita – just nii pikas ajavahemikus, kui kaugele ulatus disaineri loovmõte.
Mõnel toolil on aga mingi omapärane saamislugu. Näiteks võib tuua Rootsi disaintoolitootja Lammhults’i “ökotooli” Imprint, mida ka 2006|. aasta kevadel ELKE Mööbli salongis Eesti disaineritele tutvustati – tuulemurrust tekkinud rämpspuitu otsustati kasutada toolitootmiseks, tehes sellest kõigepealt tselluvilla, millest omakorda pressitakse ülitugevad ja nägusad “ökotoolid”.
Mõne asja disainimisest saab tellija ise osa võtta. Soome firma Piiroinen on välja töötanud tehnoloogia, mis võimaldab klaaskiust tootesse sisse trükkida digifoto või mistahes graafilisi elemente – st tellida saab laudu-toole oma firmalogo või näiteks kasvõi oma enda näopildiga, mis tänu Flakes’i poolläbipaistvale materjalile võib osutuda tõeliseks pilgupüüdjaks.
On ka eriotstarbelisi toole, mille vastupidavusele ja funktsionaalsetele omadustele on püstitatud eriti kõrged nõuded – teatri ja auditooriumitoolid. Sandler Seating on rahvusvaheliselt tuntud Inglise toolitootja, kelle “portfellis” on Hartwall Arena, Madisson Square Gardeni, Westminster Abbey ja Windsor Castle`i kõrval ka Von Krahli teatri saal ning alates 2006|. a suvest ka Nukuteatri vabaõhusaal.
Võib nõustuda hiljuti Tallinnas käinud Sandleri ekspordidirektori Alexis Girardi väitega, et nende toolil praktiliselt puudub selles turuni?is arvestatav konkurent. Vähemalt arvasid seda nii Nukuteatri asedirektor Aldo Niilus kui Von Krahli teatri tehnikadirektor Enar Tarmo – mõlemad on kohanud Sandleri tooli ka külastades teatreid muudes riikides ja ilmselt mehed teavad, mida räägivad.
Tooliloo võiks selleks korraks lõpetada sõnadega – mees teab, millel istub. Julgen aga lisaks anda soovituse – enne mõtle, siis istu. Eestis on tänaseks esindatud sellised maailma väärikaimad disainmööblitootjad nagu ARPER, SILLAS ESCRICHE, ARTIFORT, FRITZ HANSEN, JOHANSON DESIGN, LAMMHULTS, PIIROINEN, ALIVAR, TEKNO, MARIANI, GIBI, CAIMI BREVETTI jt.