Eestlane olla on uhke ja hää! Nii ütleb laulusalm ja ka meie endi arvamus endist on kõrgustes. Seda nii kõrvaliste kui iseendi abiga. Kõrvust tõstmise kaudu. Näiteks, edu etaloniks oleme olnud mitmesuguste ümberkorralduste, juurutamiste, hüpete ja edendamiste vallas. Tunnistust ning aurahasid sajab poliitikuile, ametnikele ja tegevustele.
Majandus tõuseb ja eesti meeste äriline haare laieneb. Mille arvelt? Eks ikka nii nagu klantskaante vahelt ja ärilisadest leida – meie mees on rahvusvaheliste turgude jaoks kui loodud. On avatud, keeli valdav, uuendusmeelne, stressitaluv, osav jne jne. Iseasi, kuidas asjalood väljastpoolt paistma juhtuvad. Pilked stiilis: “Gorjat?ie estonskije parni” jms võib naabrite kadeduse arvele kirjutada, aga on ka kaugemaid arvamusi, mis võiks neutraalsusele pretendeerida.
*
T?ehhi on avalikustanud andmed seitsmeteistkümne T?ehhi kaubandusagentuuri ankeedivastustest asukohamaade ärivõimaluste kohta. Ankeedi koostamisel ja analüüsil osalesid ümarlauas ajakirjanikud Exporter’st, eksportijate klubi Czceh Trade liikmed ja Praha Majanduskõrgkooli üliõpilased. Alltoodud tabel kajastab vaid vastatud ankeetide tulemeid, seepärast on ka naabermaad nt Ungari, Slovakkia, Rumeenia ja Sloveenia andmed puudu.
Tabel on koostatud kümnepalli süsteemis, kusjuures väiksem number näitab paremat tulemust uuritud parameetrite osas ja mida suurem on näit, seda halvemini T?ehhi kaubanduskantseleide hinnangul on kohapealsed ettevõtted valmis kaubanduskontaktideks.
*
Kui taolise tabeli ning numbrinäitajatega oleks välja tulnud lätlased, oleks ju kehva tulemit võinud subjektiivsete naabrisuhete arvele kirjutada. Mis ka antud tabelis kajastub. Austria saab igas kategoorias üsnagi kesiseid tulemusi.
Tabelis toodud riikide osas on lisaks ka üksiasjalikum kirjeldus kauplemisvõimaluste kohta. Sealt aga on paraku nii Eesti kui ka Leedu välja jäänud. Ilmselt pole need turud t?ehhide jaoks piisavalt ahvatlevad.
*
Numbrite juurde. Tabeli alusel on meie kaupmehed pea igas positsioonis ühed kehvemad. Sügavamal miinuses on vaid Austria (ilmselt keisririigi mälestused) ja Venemaa (Praha kevad). Kuna Eestimaaga kokkupuuteid ei tohiks minevikumälestused (kui siis teisipidi, T?ehhi põrgu) mõjutada, siis on murumütsilise tegelase kehvad näitajad kauplemisel ikka ise tehtud.
Pole minu asi parastada ja näpuga näidata, kuid kujutelmad teemal, et eestlased on kogu endise sotsleeri paindlikemad, polüglotsemad, aktiivsemad, uuendusmeelsemad jne jne, varisevad taolise loo alusel põrmuks. Kui nüüd siia juurde panna juba rahvusvahelist mõõtu võtnud skandaalid meie ärieliidi osalusel, on oravaerakonna pealiku lubadused helge tuleviku osas enam kui küsitavad. Rikkaks (isikuina, firmadena, riigina) ei saada ärplemise, pettuste, mahhineerimiste ja unistuste varal.
***
Tabel on koostatud 10-palli süsteemis. Väiksem number näitab paremat tulemust ja mida suurem näit, seda halvemini on kohapealsed ettevõtted valmis kaubanduskontaktideks.
<1>