Need, kellele valmistab muret tänapäevane islamimaailm, juhivad tähelepanu sellele suurele hulgale põhjendamatule vägivallale, mis sealt välja kasvab ning puuduvale moslemite vihale selle vastu. Oma usku kaitsvad moslemid ja nende Lääne kaitsjad teatavad meile vastuseks, et islamist tulenev terror, enesetapud ja julmus on kõik vaid hälbed. Meile kinnitatakse, et keskmine moslem tunneb jälestust nagu kõik sündsad inimesed, kui moslemid piinavad, löövad päid maha ja lasevad süütuid õhku.
Ent me saame palju täpsema hinnangu tänapäevasele islamile, kui vaatame laiemalt kui vaid islamiterrorism ja moslemite puuduv vastuseis sellele.
PUDEL VEINI JA PEALESURUMINE
Ma viitan uudisele, mis räägib moslemitaksojuhtidest. Suurbritannias ja Austraalias keelduvad moslemeist taksojuhid võtmast peale reisijaid, kellel on koer kaasas – isegi mitte pimedaid, keda koer juhib. Pea kõik usklikud moslemid usuvad, et islam keelab neil kokkupuute koertega.
USA-s Minneapolises, kus moslemid moodustavad märkimisväärse protsendi taksojuhtidest, keelduvad nad peale võtmast kliente, kellel on pudel veini või muud alkoholi kaasas.
See on väga oluline. Me ei räägi lihtsalt moslemifanaatikutest või terroristidest, vaid igapäevastest sündsatest moslemitest. Ja nende praktika paljastab midagi, mis on kristlike juurtega riikides täiesti tundmatu – nimelt oma religioossete vaadete pealesurumist teistele.
Muidugi, paljud, kellel on kõrgharidus humanitaarvallas, ja paljud teised, keda on õpetatud mitte mõtlema selgelt, vaidlevad vastu, et kristlased teevad just täpselt sedasorti asja, kui üritavad oma usulisi vaateid ühiskonnas teistele peale suruda näiteks abordi küsimuses.
Aga pole mingit analoogiat selle vahel, kui moslemid ei luba mittemoslemitel võtta pudelit veini või koera enda juhitud taksosse ja selles, kui kristlased üritavad veenda demokraatlikku ühiskonda seadusega keelama suuremat osa aborte.
KOKKUPUUTED
Rituaalseid keelde ei saa võrrelda moraalsete keeldudega. Kristlased väidavad, et inimelu võtmine, kui ta on alles loode, on ebamoraalne, kui ema elu pole ohus. Sama väidavad ka usklikud juudid ja moslemid ja ka paljud sekulaarsed isikud, kuna abort on moraali teema. Kontakt koertega ei ole moraali teema, vaid rituaalne teema. Just seetõttu mittemoslemid ei peagi seda ebamoraalseks, samas kui paljud mittekristlased peavad aborti ebamoraalseks.
Ahaa, võivad nüüd skeptikud öelda, aga mis siis, kui moslemid peavad kontakti koeraga ebamoraalseks, mitte lihtsalt rituaalseks aktiks? Kui see tõepoolest peaks nii olema, siis oleks meil tegemist näitega ületamatust erimeelsusest moslemite ja mittemoslemite moraalikontseptsiooni vahel.
Sel juhul pole võimalik tõmmata paralleeli kristlaste soovi vahel kasutada demokraatlikku protsessi, et keelata praktika, mida miljonid mittekristlasedki peavad ebamoraalseks ja moslemite keelu vahel keelata inimkontakt koertega – praktika, mida ükski mittemoslem ei pea ebamoraalseks.
KUI MUUTUTAKSE NAPAKAKS
Sobiv analoogia moslemeist taksojuhtide keeldumisele võtta koeraga või veinipudeliga kliente peale oleks, kui juutidest taksojuhid keelduks võtmast peale reisijaid, kes söövad singivõileiba või mormooni keeldumine võtta peale kliente, kes joovad alkoholi või kofeiiniga jooke.
Aga selliseid näiteid juutidest või mormoonidest pole olemas (ja kui oleks, siis peaks ülejäänud usklikud juudid ja mormoonid neid napakateks). Neid pole olemas, kuna juudid või mormoonid ei arva, et mitte-juudid peavad muutma oma käitumist judaismi tõttu või mormoonid nende erireeglite järgi. Usklikud moslemid teisest küljest aga usuvad, et kus aga võimalik, peavad mittemoslemid muutma oma käitumist islami reeglite kohaselt. Ja see vahe on vähemalt sama tähtis moslemite ja mittemoslemite suhetes, kui keskne teema vägivaldsest islamist.
ÕPPIGE TAKSOJUHTIDELT
Mis aga puutub erinevusse islamifundamentalistide ja kristlike fundamentalistide vahel, siis Denveris töötav kristlik postiljon helistas kord mu raadiosaatesse ja ütles, et kuigi tal on ülitugev usust tingitud vastumeelsus pornograafia suhtes, ei suudaks ta ettegi kujutada, et jätab ka kõige krõbedamad pornomaterjalid tellijatele viimata. Esiteks, usklikud mittemoslemid, eriti Ameerikas, usuvad, et ka vabadus on religioosne väärtus. Teiseks, neil puudub doktriin, mis näeb ette, et nende usku mitte kuuluvad inimesed peavad täitma nende reegleid.
Ja just selle pärast võib rohkem õppida usklike moslemite suhete kohta mittemoslemitega taksojuhtidelt kui islamiterroristidelt.