MINUTID NÄITUSELT: Kadri Mägi tegi spordiülevaate Art Space’i graafikavõistlustelt, mis ei ole küll võistlus kunstnikele, vaid pigem kirjutajale. Vaataja jooks läbi galerii. Proovi järele, kas saad ka kohapeal sama kiiresti, Kadril läks 14 minutit.
Eesti Litograafiakeskuse eestvedamisel korraldatud näitusel Tallinn Art Space galeriis pole seatud kunstnikele mingeid teemapiiranguid, ainus pilte ühendav lüli oli nende teostamise tehnika – kivilitograafia. Näitusel eksponeeritakse ka kahte videot. Esimene on pigem õppevideo litograafia tegemise tehnilisest poolest ja trükkimisest – litokivi lihvimisest kuni pildi valmimiseni. Selle nägemine annab uue mõõtme ka näituse graafiliste lehtede vaatamisele. Teine video on dokumentatsioon Kalev Mark Kostabi viibimisest Tallinn Art Space’is käesoleval aastal ja tema tööde valmimisest sealsamas. Kostabi on videos litograafia tegemise protsessist äärmiselt elevil ja pildistab hoolega trükkimist.
1. minut
Kõige rohkem pakuvad väljapanekult graafilised lehed. Graafikult ja metallikunstnikult Kadi Kübarsepalt on väljas neljast pildist koosnev seeria „Sära I–VI“. Need pildid kujutavad tehnilist maailma, struktuure, objektide lülisid. Meenuvad kunagi nähtud Björn Koopi autojoonistused – ka autosid joonistades saab mõnuga lisada läikeid ja kujundada metalseid vorme.
2. minut
Viiest pildist koosnev seeria „Paradiisilinnud“ on Tarvo Kaspar Toome jäädvustus lendlevatest deltaplaanidest, lennumasinatest ja teistest mehhaniseeritud lindudest; tühjusest ja ruumist. Siin kätkevad pildid endas teatud duaalsust: paradiisilinnud võiksid olla ehk eelkõige midagi pehmet, sulelist ja kerget, aga tema on neid kujutanud raskete metalsete agregaatidena, mis mõjuvad nõnda delikaatselt.
3. minut
Maarit Murka seerias „Positsioon I–V“ on fookuses erinevates asendites käed; käed on pandud žestikuleerima: ülestõstetud käed, ümber põlvede hoidvad käed, varjuteatrit tegevad käed, juuksekarva hoidev käsi, rusikat näitav käsi. Kuid selle asemel, et keskenduda käte žestide tähenduslikkusele, nägin ma üksnes varju, mis on joonistatud varjuteatrit tegevale käele, ja rippuvat juuksekarva.
4. minut
Jan Kaus pole oma viiest hämarast gootiliku loomusega pildist koosnevale seeriale andnud ühist nimetust. Ta on kujutanud piltidel tekste ja aknaid. Pole ka midagi üllatavat selles, et Jan Kausi pilte lugedes arvasin, et ta mõtestab muu hulgas teksti keele ja visuaalse keele omavahelisi suhteid. Näiteks viitab juba pildi nimetuski „Millest ei saa rääkida, sellest ei saa ka vaikida“ filosoof Ludwig Wittgensteini mõttele „Loogilis-filosoofilise traktaadi” lõpust. Tekst on aga illustreeritud erinevate objektide, sümbolite ja märkidega nii, et see muutub ise praktiliselt loetamatuks. Seal on näha pealuid, silmi, tabalukku, noolt, võtit, teatri maske, koopajoonistusi, triskelet ehk kolmjalga, koopajoonistusi jpm.
5. minut
„Me töötame end ülesse / We are training for success“ on Jüri Ojaveri maastikupilt, mis kujutab stseeni rannikult. Maastik on trööstitu ja üksildane nagu mahajäetud maja. Liivadüünil istuvad figuure meenutavad kujud, vaadates merele. Samas – äkki on need hoopis lahkunud sõjaväe poolt mahajäetud roostetavad raudkangid.
6. minut
Evi Tihemetsalt näeme kahte pilti. Esimesel pildil „Valguse poole…“ on habemes mehe profiil, näo kõrvalt algavad massiivsed pintslitõmbed. Ehk on siin kujutatud kunstniku vaevalist teekonda valguse poole? Teisel pildil on aga mütoloogiline merekoletis Leviaatan.
7. minut
„Biooniline sügiskünd turismitalus“ on Hardi Volmeri pilt põllukündmise stseeniga, kus taamal paistab talu. Pildi esiplaanil künnab musklis mees maad, siinjuures on adraks pandud naine ja veoloomaks ette rakendatud ebaproportsionaalselt suur sääsk. Naine on kaardunud „adra“ poosi ja näib olukorda nautivat, samas kui mehe olemus reedab piinlemist, mis tuleneb ilmselt raske töö tegemisest.
8. minut
„Kaitseingel“ on Külliki Järvila lito ingliga tiibade kookonis horisontaalselt üle pildi, tema ees linnukesed. Ingli nägu on muinasjuturaamatute illustratsioonide põhjamaine printsess, kuigi oma kujult meenutab ta kopti varakristlike piltide ingleid.
9. minut
Mart Veelmaa pildil „Suvi Võsul“ näeme esiplaanil jäägrivuntsidega madrusesärgis meest, taamal tänavat ja pildiservast langevaid männipuuoksi. Sel pildil on teatav nõukaaja nostalgia ja see on komponeeritud just nagu tolleaegsed nääripostkaardid: esiplaanil küünlad või nääriehted, ülevalt nurgast langev kuusepuuoks ja taamal paistmas talvine tee või draperii.
10. minut
Jüri Arrakult on näitusel kaks pilti: „Susanna“ ja „Koos lõviga“. Susanna lugu pärineb vana testamendi apokrüüfidest. Paabelis koos oma mehega elanud Susanna satub valesüüdistusega kohtu ette ja palub abi Jumalalt. Arraku pildil on kujutatud stseeni, mis pärineb otseselt tekstist – kellel huvi pildi taustaga lähemalt tutvuda, saab alati algallikaist juurde lugeda.
11. minut
Leonhard Lapini lito „Armurõõm I“ on juba tuttav erootiline temaatika kunstniku varasemast sarjast („Naine-masin“), millel on geomeetrilised mehe ja naise suguelundid. Naise suguelundile läheneb paremalt poolt suur punane fallos. Ka naise rinnanibu on punane. Pildil on teisigi hõljuvaid ümaraid objekte.
12. minut
Marko Mäetammelt on vaatamiseks kolm tööd ja need eristuvad ülejäänud näitusest muu hulgas oma värvilisusega, mistõttu mõjuvad muu mustvalge kraami taustal justkui värvilised reklaamplakatid 1980-ndate Eesti tänavapildis. Või siis meenutavad maalitud Miki Hiirt Tartus Riia tänaval, Oskar Lutsu majamuuseumi lähistel. Alati, kui sellest Moskvitšiga mööda sõitsime, ootasin hiirt suure õhina ja huviga.
Litograafias trükitakse iga värv eraldi. Ühel Mäetamme pildil on minu hinnangul erinevaid värve kuni üheksa. Tema koomiksipildid jutustavad lugusid, pildil „I Want To Break Free“ koristab mees kodu ja samal ajal ümiseb Queeni lugu. Tuba koristatud, hakkavad kodule lähenema lapsed, karjudes „Hurraa! Me tuleme!”.
13. minut
Kalev Mark Kostabilt on seitse pilti ilma näota figuuridega. Figuure on kujutatud lembehetkedel, üksteist kaisutamas ja omavahel tantsimas ja suudlemas. Üks piltidest on Eesti lipuga, mille kohta ta videos mainib, et sel on tegemist identiteedi ja immigratsiooniga. Ingel taevas hoiab ühes käes Eesti lippu ja teises kaussi inimestega (immigrantidega), allpool paistab linn, valgusfooride ja liiklusmärkide rägastik, taamal aga taevas hõljuv figuur, kel ühes käes kaalud, teises kassaaparaat.
14. minut
Huvitav töö on Jaak Visnapi „Man and Space“. See on projitseeritud valguskapis, tekitades eheda tähistaeva illusiooni. Sellel on näha seismas meest seljaga vaataja poole, mehe taustaks tähistaevas. Mehe pea on kiilas, tema kaelas kett, näha on ka tema karvane selg, millele on joonistatud Leonardo da Vinci Vitruviuse mees. Jaak Visnapi tööde juures on paeluv just põnev atmosfäär – neis on elu ülevust ja jaburust.
*
Näitus „Stonerollers Tallinnas. Uusim Eesti graafika“ on avatud Tallinn Art Space galeriis 2016. aasta jaanuari lõpuni.
Eesti Litograafiakeskuse eestvedamisel korraldatud näitusel Tallinn Art Space galeriis ei ole kunstnikele seatud mingeid teemapiiranguid.