ZOMBITSOON: Postimehe meedia- ja meelelahutustoimetaja Hendrik Alla räägib uuest telehooajast. Kas televisiooni toodetakse spetsiaalselt lollidele või mitte?
Definitsiooni järgi on televisioon massimeedia. Sellest, kui hea ta on, annab arutust kõige vaadatavamate saadete tase. Pool tosinat korda aastas koguneb tõesti veerand kuni kolmandik rahvast elutoaaltari ette. Siis, kui näidatakse Eurovisiooni (viimati 371 000 vaatajat) või presidendiballi (321 000 vaatajat). Need on erandid, aga iganädalaselt troonivad tippkümnes lõputult „Võsareporter“, „Kättemaksukontor“, „Pilvede all“ jms. Pluss veel mõned uudistesaated ja kui hooaeg käima läheb, siis ka tõsielulised tantsu- ja laulutrallid.
Juhm vaataja väärib juhmi saadet?
Ma ei taha väita, et televisiooni toodetakse spetsiaalselt lollidele. Nii küüniline ei ole keegi. Vastupidi, televisiooni vaatavad just need, kelle vaimsed võimed selleni küünivad. Telehooaja kestel, st septembrist maini, on vaja TOP-is püsimiseks umbes 200 000 vaadatavust. Ja ärge uskuge ühtegi telekanalit, kes ütleb, et neile see EMOR-i iganädalane TOP korda ei lähe. Erakanalite jaoks on see puhas raha ja ERR tunnistab ise oma arengukavas, et muuhulgas on neile tähtis ka publiku hulk.
Kanal 2 juht Urmas Oru väidab Postimehele antud usutluses: „Seda on päris palju öeldud, et Eesti olusid arvestades tehakse siin liiga head televisiooni.“ Ikkagi väike rahvas, kole vähe raha jne. Kõik teletegijad kurdavad, et oleks raha, küll siis alles teeks.
Aga mina ei usu, et kui näiteks TV3 suudaks oma eelarvet korraga kahekordistada, siis Alari Kivisaar ja Kirsti Timmer (häbiväärne otsesaade „Omakohus“) korraga kaks korda intelligentsemaks muutuvad. Ja kust võtab TV3 intelligentseid saatejuhte, kes on nõus sellist saasta tegema? Isegi topeltpalga eest. Maksimaalne, mis võib juhtuda, on see, et selle saate nägemis- ja maitsepuudelise graafilise disaineri asemel ostetakse töö mõnelt profilt sisse. Muide, ühes hilisemas „Omakohtus“ leidsid vaatajad saatejuhtide ponnistatud erapoolikusest hoolimata, et eelistavad elu ENSV-s Eesti Vabariigile. Saade väärib oma vaatajaid, pole midagi öelda.
Kanal 2 absoluutne hitt „Võsareporter“ paneb lõpuks pillid kotti. Küllap saatejuhil sai sõnnikus kahlamisest kõrini. Seepeale läks kommentaariumides kisa lahti: „Ainuke saade, mis kajastab ehedat Eesti elu!“, „Mina enam telekat ei vaata“ jne. See näitab igal eetrisoldud nädalal keskmiselt 1.-5. kohal olnud saate vaatajate vaimset taset. Kommertskanalitel on täiesti õigus: juhmidelt tulebki nende raha ära võtta – sel teel, et luua kl 19.00–22.00 zombitsoon. Doonor tuleb koju, paneb teleka (taustaks) mängima ja väärib seetõttu igaüht neist pikkadest ja nüri sisuga reklaamipausidest.
Miks ka ETV zombitsoonis rähkleb?
Ma ei saa aru, miks ETV samasugust zombitsooni luua üritab. Idee kohaselt võiksid nad teha ju nii häid saateid, mille peale sattumiseks pole vaja sind konveierile tõmmata. Arukas vaataja tabab ise ära, et näe, seda ma tahan vaadata ja lülitab kasti õigele lainele. Aga ei, ETV õhtune vöönd algab samuti sisutühja sädistamissaatega „Ringvaade“, et see ikka publikule nõela veeni suruks ja kanalil kinni hoiaks. Hüva, ETV on ainuke, kes suudab teha hommikuprogrammi. Küllap on inimesi, kes mõnuga esimese asjana hommikul teleka käivitavad. Mina teen seda vaid töö pärast.
Minu tundmist mööda on helgeim laik Eesti telemaastikul ERR-i telekanalite hankeprogramm. Populaarteadus, nt National Geographicu „Ajutestid“, dokumentaal- ja Euroopa filmid jms. Isegi lõputu Midsomeri massimõrv on talutavam kui mõni „Pilvede all“ ohkimine. Ma saan aru, et ERR-i hankepealik Toomas Luhats käib teistel messidel või suhtleb teiste inimestega, igal juhul ei määrita talle kaela B-kategooria pakette, kus ühe viis aastat tagasi kassat teinud filmiga saab kaasa kümme tundi droonide ajude programmeerimiseks mõeldud biomassi.
ETV2 ja teiste sõsarkanalitega on muidugi omaette lugu. Enam kui aasta tagasi sain ERR-i juhtkonnalt noomida, sest nimetasin arvamus(!)artiklis ETV2 sahvriks, kuhu saab silma alt ära pista kõik selle, mida hetkel köögis (ETV) vaja ei lähe. Mulle tehti selgeks, miks see nii ikkagi ei ole ja siis anti veel objektiivsed põhjused, miks see nii on välja kukkunud. ETV2-l puudub ikkagi oma nägu seetõttu, et kõik vähemustele mõeldu on sinna kokku kuhjatud. Aga teate, see on isegi hea, kui teiste nišikanalitega võrrelda.
Vaimust vaesemad
Omal ajal räägiti meile, kuidas digilevi avab nii tohutud võimalused igasugu spetsiifiliste sihtgruppide teenindamisel, et spinningu- ja õngemehed saavad kumbki oma telekanali. Nii see muidugi ei läinud. Kõik need Kanal 11 ja TV6, Sony Entertainmentid ja Fox Crime’id pakuvad äravahetamiseni sarnast sisu, vahet õnnestub teha vaid kanalilogo järgi paremas ülanurgas. Nii nad rabelevad kõik oma paariprotsendise vaadatavuse juures, aga sellest piisab, sest tegemine ei maksa kah midagi. ETV2 on sellises valguses ülitubli ja sisukas sõsarkanal.
EMOR-i uuringud näitavad, et rohkem vaatavad telerit vanemad inimesed ja naisterahvad. Ma lisaksin siia veel (vaimust) vaesemad. Ärge arvake, et telekanalid ei suuda teile paremat pakkuda. Nagu ütles Oru, on see veel liigagi hea. Kui lobi alla läheb, pole pipstükki tarvis. Ja need, kes tahavad kvaliteetsemat ninaesist, on juba ammu õppinud seda mujalt otsima.
*Esitatud vaatajanumbrid toetuvad TNS Emori uuringutele.