Eesti kontekstis on avalikud fotovõistlused reeglina üsna jahedat vastukaja leidnud. Seekord oli pisut teisiti – “Pildista kultuuri” võistlus osutus laekunud tööde arvukuse poolest kõigi aegade teiseks. Konkursil osales 1107 pilti, mis vastasid konkursi tingimustele. Esitatud tööde visuaalne kvaliteet oli seinast seina, tipptasemel profifotodest seebikarbiklõpsudeni välja.
Seinast seina pildid
Kõigepealt oli üldiselt huvitav näha, mida inimesed kultuuri all mõistavad. Kõige rohkem oli jäädvustud avalikke kultuurisündmusi, festivale, laulupidusid jne. Eraldi joonistus välja romantikute nurgake – päikeseloojangus merevaated kilukarbisilueti ning purjekatega. Oli jälgitav isegi päeviti, et kui oli ilus õhtuvalgus, siis romantikud kohe motoriseerusid ja lähetasid hulgaliselt meeliülendavat materjali.
Välja joonistus ka rahvusradikaalne tiib, kus kujutati peamiselt rukkilille tema esinemise paljususes, aga paaril korral esines ka raudrohu teema. Ehituskunstist olid esindatud kõik stiilid alates Oleviste kiriku torni peegeldustest vanalinna porilompidelt kuni manhattanliku moodsa city lugematute versioonideni.
Eraldi tooksin välja huvitavate putukate-isiksuste jäädvustamise narratiivi: tuvipaar Kadriorus patseerimas, Harley-Davidsoni mehed vanalinnas, indiaani vilespillipuhujad sajas eri versioonis, katalaani inimtornimeistrid, rahvariides neiud suuskadega mäest üles rühkimas jne. Muide, ka arvukate Tauno Kangro skulptuuride jäädvustustest ja pea kõigist depressiivsetest Eesti väikelinnadest saaks omaette näituse.
?ürii koosseisus Siim-Tanel Annus, Heiki Laan, Liis Treimann, Olga Temnikova, Marge Monko, Katrin Remmelkoor, Ilmar Saabas ja Reiu Tüür valis kõigepealt välja 80 paremat tööd. Igaüks valis kümme personaalset lemmikut ning selgitas teistele kõigi valitud fotode selekteerimise põhjuseid. Järgmises voorus hääletati ning tulemuseks oli 14 äramärgitavat fotot pluss kolm parimat.
Vanad mehed tahavad koju
Nüüd pisut täpsemalt pjedestaalile jõudnud teostest. Võitis töö nr 406 märgusõna all “Kalmer” ehk foto pealkirjaga “Vanad mehed tahavad koju”.
Fotol on kukla tagant jäädvustatud kaks rongis sõitvat tukkuma jäänud kulupeaga härrat. Emotsiooni tekitavad meeste turritavad harvad hallid juuksekahlud, sünteetilist keskkonda rõhutav elektrisinine valgus ning meeste eskapistlik enesessepööratus. Iseenesest on eeskuju vääriv juba sellisesse vanusesse jõudmine – Eesti meeste keskmist eluiga silmas pidades.
Positiivse aspektina võib lisada foto sotsiaalse aspekti: vanahärrad ei ole üksi, vaid kahekesi. Foto on emotsionaalselt ja visuaalkultuuriliselt silmapaistvalt laetud arvukate tähendusvarjunditega ning seetõttu ei jäta ühtki vaatajat külmaks.
Kohvikuinterjöör
Teisele kohale tuli foto nr 890 märgusõna all “Zeduart”/”Graphik” pealkirjaga “Jõhvi”. Pildil on kujutatud labürintlikult tihe kontrastse vastuvalgusega modernistlik kohvikuinterjöör. Kujundite modernistlik selgus ja eri visuaalsete mustrite tihedus annab magnetilise tõmbe – näib, et on võimatu kogu pildil olevat visuaalteavet haarata.
Aknast paistev impeeriumistiilis sammaste rida ja supermarketi ees lehviv lippude rida kaob akent katvate soosterlike barankade ning kahe inimsilueti taha pea täielikult. Pildi visuaalset jõudu kahekordistab põranda peegeljas kiviparkett.
Endine punkarite skvatt
Kolmandaks tuli foto nr 348 märgusõna all “Yah007″/”Skvatt1” pealkirjaga “Endine punkarite skvatt, praegune kasside paradiis”. Grafitiga kaetud interjööri põrandas olevaid tühikuid täidavad tühjad kassitoidupurgid. Töö sisaldab tööstuskeskkonna kultuurset-installatiivset ning visuaalkultuurilist hõlvamist. Interjöör on kujundatud kõrge esteetilise subkultuurilise tundmatu noore kultuurisootsiumi poolt. Pildil esinevate noorte eest kõneleb nende poolt tekitatud kultuurikiht.
Igavikulist rahu hõngub pildi klassikalisest läbikomponeeritusest ning ruumis vaikselt ringlevast, läbi suviste udupilvede ühtlaselt helendavast päikesevalgusest.
Võitnud töödest koostatakse näitus, mis avatakse novembri alguses Disaini- ja Arhitektuurigaleriis.